در دنیای خودروها اینطور بیان میشود که عدد بالاتر نشاندهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است و همین موارد باعث میشوند که حس کنیم، عدد اکتان بالاتر برابر با کارایی بیشتر است. شرکتهای سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته رانندهها دریغ نمیکنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است.
از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد، این شرکتها علاقمندند که افراد بیشتری را به پرداخت پول بیشتر به ازای کیفیت بهتر سوخت ترغیب کنند. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار میشود. در طی زمان طولانی به مردم قبولانده شده که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کاملتر میسوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آنها به ارمغان میآورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد. هیچکدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد میتواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.
ولی چرا همه میخواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سختتر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر میرسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری میشود و با اکسیژن ترکیب میشود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمعها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) میشود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش میدهد و حتی در شرایط بد میتواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.
در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد میکند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزینهای معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه میتوان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزینهای سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرحهای مدیریت موتور پیشرفتهتر به ویژه مدلهای به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ میتوانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزینهای با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند.
تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقهای از هشداری بر روی درب باک استفاده میکنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید
به عنوان جمعبندی بار دیگر تاکید میکنیم که با استفاده از سوختهای با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوختهای معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوختهای با اکتان بالا رایج است، اشتباه است. از سوی دیگر، استفاده از سوختهای با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوختهای با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش میدهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.
دفعه بعد که کسی خواست فلسفه عدد اکتان سوخت را برای شما تشریح کند، میتوانید برای او تأثیر عدد اکتان را به طور کامل شرح دهید، یا اینکه سری تکان بدهید، لبخندی بزنید، پول سوخت را بپردازید و حرکت کنید!
در طراحی خودرو زیبا و اسپرت 207 جدید از آخرین تکنولوژی های روز استفاده شده است. 207 به دلیل چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب، استفاده از موتور با قدرت بالا و مطابقت با استانداردهای روز اروپا از محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها در سطح جهان برخوردار شده است. پژو 207 با ظاهری چالاک و استایلی زیبا و نمای داخلی شکیل، احساس آرامش و وقار خاصی را به سرنشینان خویش می دهد. در طراحی و تولید پژو 207 از جدیدترین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده است.در ایران با سطح تجهیزات فول آپشن و در نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود. 207 علاوه بر ایران خودرو در کشورهایی که شریک تجاری پژو محسوب میشوند از قبیل برزیل، آرژانتین، مالزی، چین نیز تولید و عرضه می شود.
207 با توجه به نوع جاده های کشور، نوع سوخت موجود درکشور و آب و هوای مناطق مختلف ایران، متناسب سازی شده و با این موارد کاملاً همخوانی دارد. مصرف سوخت پائین موتور TU5 در کنار قدرت موتور بالای آن از جمله مزایای 207 است.
شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو، کیفیت 207 را تضمین می کند. دوام و عمر بالای قطعات خودرو می تواند در کاهش هزینه های نگهداری 207 بسیار موثر باشد.
مشخصات فنی پژو 207 اتوماتیک :
کلاس خودرو | 60102 |
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
نسبت تراکم | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95 |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
استاندارد حد آلایندگی | یورو4 |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.6 |
سیستم انتقال قدرت | 4 دنده اتوماتیک |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) در شهر (لیتر) | 9.9 |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 5.5 |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 7.1 |
طول خودرو (mm) | 3900 |
عرض خودرو(mm) | 1680 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1468 |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2443 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1096 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 |
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 245 |
تجهیزات رفاهی پژو 207 اتوماتیک:
کلاس خودرو | 60102 |
استاندارد آلایندگی | یورو4 |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده, ترمز عقب دیسکی توپر |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک |
سیستم تهویه | اتوماتیک |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی + سیستم رهیاب+دی وی دی+پورت USB و بلندگو درهای جلو و عقب ، تیوتر صوتی جلو ، فرمان MFC |
چراغ ها | چراغ مه شکن جلو و عقب،قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ جدید عقب ، چراغ جلو مجهز به چراغ روز |
آیینهها | آینه های جانبی راهنما دار ،آینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تریم خاکستری |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت ، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع،کمربند سرنشینان عقب 3 نقطه ای ،صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس ، سنسور دنده عقب ،دوربین دنده عقب |
رینگ و لاستیک | آلومینیومی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم4جهت بصورت دستی, پشت سری جلو وعقب قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | موبایل هنذفری،کروز کنترل |
به اطلاع کلیه متقاضیان محترم میرساند، شرکت ایران خودرو در راستای پاسخگویی به تقاضای مشتریان اقدام به تعریف پروژهای تحت عنوان تندر90+ (تندر90 پلاس) برای ارتقای محصول تندر 90 با ھمکاری شرکت رنو نموده است که این تغییرات در حوزهھای نمای بیرونی، داخلی و ارتقاء سطح تجھیزات این خودرو میباشد.
خودروهای تندر 90 و تندر 90 پلاس، خودروهایی شناخته شده در سطح بینالمللی بوده و توانسته اعتماد مصرفکنندگان خویش را در ابعاد گوناگون فنی، ایمنی و کیفیت پاسخگو باشند.
در راستای تداوم این موضوع و افزایش رضایت مشتریان پروژه تندر90+ (تندر 90 پلاس) با مشارکت و تایید رنو در گیربکس دستی در سطوح زیر اجرا گردید:
مشخصات فنی تندر90 پلاس دندهای:
نوع موتور | K4M |
حجم موتور (cc) | 1600 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105@5750 rpm |
حداکثر گشتاور (Nm) | 140NM at 3750rpm |
نسبت تراکم | 9.8 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان87 و 95 |
سیستم انژکتوری | چندنقطه ای |
استاندارد حد آلایندگی | یورو 4 |
حداکثر سرعت (km/h) | 175 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 10.2 |
سیستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) در شهر (لیتر) | 9 |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 5.6 |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 6.9 |
طول خودرو (mm) | 4250 |
عرض خودرو(mm) | 1740 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1525 |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2630 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1115 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 |
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 510 |
تجهیزات رفاهی تندر90 پلاس دندهای:
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
ترمز | ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله بهراه EBD ، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسه ای |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک |
سیستم تهویه | دستی |
سیستم صوتی | رادیو پخش CD خوان با پورت USB ، AUX و بلوتوث |
چراغ ها | مه شکن عقب و جلو ، چراغ داخل صندوق عقب، چراغ ترمز سوم |
آیینهها | همرنگ بدنه با تنظیم برقی همراه با گرم کن |
شیشه ها | جلو و عقب بالا بر برقی |
تزئینات | تریم خاکستری ، سپرهای همرنگ بدنه،زه های جانبی مشکی، تزیین کروم روی جلو پنجره و قاب کرومی پشت آمپر |
تجهیزات ایمنی | ایموبلایزر، قفل مرکزی ، کمربند ایمنی 3 نقطه ای جلو با تنظیم ارتقاع، کمربند سه نقطه ای عقب، بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو |
رینگ و لاستیک | رینگ اسپرت آلومینیومی15 اینچ |
صندلی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سایر تجهیزات | جلو پنجره جدید ، تغییر در طرح سپر جلو و عقب ، طرح جدید چراغ های جلو و عقب، طرح جدید چراغ مه شکن جلو،شبرنگ و قلاب یدک کش مخفی سپر عقب ، داشبورد دو رنگ جدید، کنسول میانی، طرح جدید صفحه آمپر ، رودری های هماهنگ با داشبورد ، دکمه درب بازکن درب صندوق عقب ، زه های همرنگ بدنه ، دستگیره جدید درب ها و همرنگ بدنه ، طاقچه جدید عقب ، آیینه های جانبی جدید همرنگ بدنه ، بکارگیری قطعات کرومی در بالای جلو پنجره و درب صندوق عقب، 2عدد پشت سری بالنی شکل+1 عدد مرکزی ویرگولی شکل برای صندلی عقب ، طرح جدید قربیلک فرمان همراه با قابلیت تنظیم ارتفاع ،دسته دنده جدید چرمی، روکش صندلی جدید ، رودری های جدید، پوشش سقف ، آفتاب گیر ، ایموبلایزر، سیستم تهویه هوا دستی ، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل |