سرتیتر اخبار

عکس جدید,دانلود فیلم,دانلود آهنگ,آهنگ جدید,کلیپ,اخبار,دانلود رایگان,انشا,بازنویسی,ضرب المثل,موزیک ویدئو، دنیای مد

سرتیتر اخبار

عکس جدید,دانلود فیلم,دانلود آهنگ,آهنگ جدید,کلیپ,اخبار,دانلود رایگان,انشا,بازنویسی,ضرب المثل,موزیک ویدئو، دنیای مد

فرکانس اصلی رادیوهای استانی در امواج FM و AM

فرکانس AM شبکه‌های رادیویی ایران، فرهنگ و قرآن تغییر کرد

 

از روز یازدهم بهمن 1394 فرکانس موج متوسط شبکه‌های رادیویی ایران، فرهنگ و قرآن پس از چند روز اختلال و خاموشی با هم جابجا شدند. به دنبال این جابجایی که روابط عمومی صدا و سیما علت آن را "ارتقای کیفی امواج AM" اعلام کرده، از این پس رادیو ایران روی موج متوسط از فرکانس قبلی رادیو فرهنگ، رادیو فرهنگ از فرکانس قبلی رادیو قرآن و رادیو قرآن نیز از فرکانس قبلی رادیو ایران پخش خواهد شد. البته تغییری در فرکانسهای FM این سه شبکه ایجاد نشده و پخش تمام شبکه‌های رادیویی با فرکانسهای قبلی ادامه خواهد داشت.

 

فرکانسهای جدید این سه شبکه در موج AM به شرح زیر می‌باشد:

 

الف) رادیو ایران: AM 558

رادیو ایران که قبل از این روی فرکانس 900 کیلوهرتز پخش می‌شد، از این پس بر روی فرکانس سابق رادیو فرهنگ روی فرکانس 558 کیلوهرتز پخش می‌شود.

 

فرستنده رادیو ایران به همراه سه فرستنده موجود روی فرکانسهای 900، 1188 و 1332 کیلوهرتز در ایستگاه گلدسته در شهرستان اسلامشهر در استان تهران واقع شده و از نظر قدرت و پوشش تفاوت چندانی با فرستنده 900 کیلوهرتز نداشته و هر دو از فرستنده‌های ششصد کیلووات و باکیفیت ایستگاه گلدسته هستند. این دو فرستنده به همراه دو فرستنده سیصد کیلووات 1188 و 1332 کیلوهرتز رادیو پیام و تهران، کار پوشش چهار شبکه رادیویی در استان تهران و استانهای همجوار را انجام می‌دهند.

 

شایان ذکر است رادیو ایران علاوه بر این فرستنده، از طریق فرستنده‌های AM متعدد دیگری در سطح کشور پخش می‌شود و پوشش جاده‌ای آن در کشور تقریباً کامل است.

 

ب) رادیو فرهنگ: AM 585

رادیو فرهنگ که تا پیش از این روی فرکانس 558 کیلوهرتز پخش می‌شد، از این پس از فرکانس قبلی رادیو قرآن روی فرکانس 585 کیلوهرتز شنیده می‌شود. فرستنده رادیو فرهنگ با یک هزار کیلووات قدرت، به همراه فرستنده برون‌مرزی چابهار، پرقدرت‌ترین فرستنده موج متوسط ایران محسوب شده و در ایستگاه دشت قزوین واقع شده است.

 

در اینجا بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که در حال حاضر برخلاف رادیو ایران، برنامه‌های سه شبکه سراسری فرهنگ، قرآن و پیام تنها از طریق یک فرستنده AM در سطح کشور پخش می‌شود. برای رادیو معارف نیز تنها یک فرستنده AM در قم روی فرکانس 1071 کیلوهرتز فعال است. اما رادیو سراسری فرهنگ سابقه پخش روی موج AM در شهرستانها را هم دارد. رادیو فرهنگ در دهه هفتاد و زمانی که با نام رادیو 2 فعالیت می‌کرد، از طریق فرستنده پنجاه کیلووات ایستگاه آزادگان رشت بر روی فرکانس 1521 کیلوهرتز و از طریق یک فرستنده کم‌قدرت در ایستگاه چمران کرمانشاه روی فرکانس 1602 پخش می‌شد. بعدها در طول چند سال از دهه هشتاد، پخش رادیو فرهنگ از طریق فرستنده یکصد کیلووات ایستگاه الوار تبریز روی فرکانس 1152 کیلوهرتز هم برای پوشش بخشهایی از آذربایجان شرقی انجام شد. هر سه فرستنده مذکور در حال حاضر خاموش می‌باشند.

 

ج) رادیو قرآن: AM 900

رادیو قرآن نیز از فرکانس 585 به فرکانس سابق رادیو ایران روی فرکانس 900 کیلوهرتز منتقل شده است. همانگونه که اشاره شد این فرستنده به همراه فرستنده‌های شبکه‌های رادیویی ایران، پیام و تهران در ایستگاه گلدسته قرار دارد.

 

اخیراً مدیر کل فرستنده‌های رادیویی صدا و سیما در گفتگویی اعلام کرده است که در سال 94 با اجرای طرح یکسان‌سازی فرکانسی، رادیو ایران در کل مسیر تهران مشهد از طریق یک فرکانس AM قابل دریافت خواهد بود. بر این اساس ممکن است جابجایی‌های انجام شده در راستای این پروژه بوده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.